Stichting Reprorecht wil in de toekomst alle correspondentie digitaal versturen.



Als u toekomstige correspondentie, facturen, etc. digitaal wilt ontvangen, vul dan hier uw (facturatie)e-mailadres in.


Bezig met verzenden...
Sluiten

Stichting Reprorecht wil in de toekomst alle correspondentie digitaal versturen.

Als u toekomstige correspondentie, facturen, etc. digitaal wilt ontvangen, vul dan hier uw (facturatie)e-mailadres in.

Bezig met verzenden...
Sluiten

Stel een nieuw wachtwoord in voor uw account


Bezig met verzenden...
Sluiten

U heeft uw Verklaring Geen Gebruik succesvol bevestigd.



Binnen 3 weken ontvangt u van ons een creditfactuur. U kunt onderstaand uw e-mailadres voor digitale facturen opgeven. Als u geen e-mailadres opgeeft, verzenden wij de factuur naar het e-mailadres waarop u de Verklaring ontving.


Bezig met verzenden...
Sluiten
English

Overheid

Log in op Mijn Reprorecht: informatie en contactmogelijkheden voor u op maat

Klik hier om in te loggen bij Mijn Reprorecht: hier vindt u informatie op maat over uw reprorechtregeling, uw gegevens en kunt u contact met ons opnemen. Uw inloggegevens staan op de factuur voor 2023.


Algemeen

Informatie over de reprorechtregeling voor overheidsinstellingen vindt u onder het overzicht van de facturatiemomenten.


Overzicht facturatiemomenten 2023 voor overheidsinstellingen

In dit overzicht ziet u wanneer de verschillende groepen overheidsinstellingen de reprorechtfactuur voor 2023 ontvangen.

Maand Instelling
Februari    Waterschappen
Februari    Gemeenten
Februari Instellingen werkzaam in het algemeen belang
Mei Bibliotheken
Juni GGD's, GHOR's, veiligheidsregio's en omgevingsdiensten
September    Provincies


De reprorechtregeling voor overheidsinstellingen

Overheidsinstellingen maken digitale kopieën (o.a. scannen, e-mailen als bijlage, printen) en fotokopieën uit o.a.:

  • boeken;
  • kranten;
  • tijdschriften;
  • digitale versies daarvan (e-books, afgeleide websites).

(Digitaal) kopiëren in overheidsinstellingen
Het delen van informatie draagt bij aan de dagelijkse beslissingen en de professionele kennis in de organisaties. Denk aan een krantenartikel dat collega’s aan elkaar mailen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de wereld en op hun vakgebied: dit is niet gratis.

De publicaties waaruit gekopieerd wordt bestaan dankzij de auteurs, journalisten, wetenschappers, vertalers, uitgevers, fotografen, vormgevers en illustratoren. Deze makers en uitgevers hebben recht op een vergoeding voor het (digitaal) kopiëren van hun vakwerk.

Met de reprorechtregelingen kunt u de vergoeding voor het (digitaal) kopiëren van de informatie op een makkelijke manier betalen.
Zo kunnen alle medewerkers binnen de organisatie voor een passend bedrag informatie blijven delen. Overheidsinstellingen hebben de informatie die de makers en uitgevers verzorgen tenslotte nodig.

Zonder makers en uitgevers is er geen (vak)journalistiek of wetenschap, en verschijnen er geen kranten, boeken of tijdschriften. Met de reprorechtvergoeding krijgen de makers en uitgevers betaald voor het (digitaal) kopiëren van hun werk. Dat is eerlijk, én belangrijk. Zo kunnen zij de informatie voor uw organisatie ook in de toekomst blijven ontwikkelen.


Hoe komt het bedrag tot stand?

We hebben regelingen met individuele instellingen en koepelorganisaties.
>>> Lees meer


Waar gaat het geld naartoe?

Naar de makers (zoals schrijvers en fotografen) en uitgevers van de boeken, tijdschriften, kranten, en digitale versies daarvan.
>>> Lees meer


Is de reprorechtregeling verplicht?

Als in uw organisatie auteursrechtelijk beschermd werk gedeeld wordt, moet u de toestemming van de rechthebbenden en de vergoeding geregeld hebben.
>>> Lees meer