Veelgestelde vragen over de reprorechtregeling voor (semi-)overheidsinstellingen
Nee, citeren valt niet onder de overeenkomst met Stichting Reprorecht. Maar volgens de Auteurswet mag u onder bepaalde voorwaarden zonder toestemming van rechthebbenden wel citeren. Deze voorwaarden vindt u in artikel 15a van de Auteurswet.
Nee. De reprorechtregeling is er om af en toe informatie te delen uit allerlei online en offline bronnen, en omvat dus (ook) andere bronnen en ander gebruik dan de online databases en content achter de inlog van bijvoorbeeld kranten.
Uw organisatie wordt door Stichting Reprorecht gezien als overheidsorganisatie als uw organisatie voor meer dan 70% van het budget door de overheid gesubsidieerd wordt.
Wij helpen u graag om vast te stellen of uw organisatie volgens het criterium een overheidsorganisatie is. Log in op Mijn Reprorecht met uw relatienummer en wachtwoord en gebruik het contactformulier om deze vraag te stellen.
Wilt of kunt u niet inloggen? Neem dan contact met ons op via dit contactformulier.
Dan vragen wij u contact op te nemen met Stichting Reprorecht via het contactformulier. Wij nemen daarna contact met u op.
Dit bedrag is in de wet vastgelegd. Klik hier voor de wettekst.
Het geld komt terecht bij tekstauteurs, beeldmakers en uitgevers. Zo ontvangen makers jaarlijks een eerlijke vergoeding en kunnen zij hun werk blijven doen. Meer informatie vindt u hier.
Na betaling van de vergoeding aan Stichting Reprorecht is er voor intern gebruik toestemming voor het maken van losse fotokopieën en digitale kopieën. Onder digitaal kopiëren verstaan we
- e-mailen binnen de organisatie;
- opslaan op een drager van de organisatie, zoals een werklaptop of telefoon, bijv. een bestand, screenshot of foto;
- op intranet zetten voor uw collega’s;
- opnemen en vertonen in een presentatie aan collega’s;
- opnemen en vertonen in een presentatie aan externe relaties (maximaal 100 personen);
- printen;
- scannen;
- fotokopiëren.
Het gaat om (digitale) kopieën uit
- uitgegeven werken, op papier, digitaal of afkomstig van het internet:
- kranten, website van een krant;
- tijdschriften, vakbladen, website van een tijdschrift/vakblad, e-magazine;
- boeken, e-books, pdf van een uitgave;
- losse teksten en afbeeldingen, van professionele makers, al dan niet afkomstig van het internet.
Dit zijn publicaties waarop auteursrecht rust. Ook (digitale) kopieën van bijvoorbeeld afbeeldingen, tabellen, grafieken zijn vergoedingsplichtig.
(Digitale) kopieën van
- uitgegeven werken, op papier, digitaal of afkomstig van het internet:
- kranten, website van een krant;
- tijdschriften, vakbladen, website van een tijdschrift/vakblad, e-magazine;
- boeken, e-books, pdf van een uitgave;
- losse teksten en afbeeldingen, van professionele makers, al dan niet afkomstig van het internet.
Dit zijn publicaties waarop auteursrecht rust. Ook kopieën van bijvoorbeeld afbeeldingen, tabellen, grafieken zijn vergoedingsplichtig.
Het gaat om fotokopiëren en digitaal kopiëren. Onder digitaal kopiëren verstaan we
- e-mailen binnen de organisatie;
- opslaan op een drager van de organisatie, zoals een werklaptop of telefoon, bijv. een bestand, screenshot of foto;
- op intranet zetten voor uw collega’s;
- opnemen en vertonen in een presentatie aan collega’s;
- opnemen en vertonen in een presentatie aan externe relaties (maximaal 100 personen);
- printen;
- scannen;
- fotokopiëren.
U mag (digitale) kopieën maken uit publicaties waarop auteursrecht rust, maar dan moet u hiervoor wel een redelijke vergoeding betalen. Stichting Reprorecht int deze vergoeding en betaalt deze door aan de makers. Zo hoeft u niet aan elke maker afzonderlijk een vergoeding te betalen.
Denkt u dat er iets niet klopt, of is er iets veranderd in uw situatie? Wij helpen u graag. Log in op Mijn Reprorecht met uw relatienummer en wachtwoord om wijzigingen door te geven of een vraag te stellen.
Wij vragen de facturen zelf door te belasten aan de vestigingen. Lukt dat niet, dan zijn wij graag bereid afzonderlijke facturen op te stellen.
Wij vragen u om in te loggen in Mijn Reprorecht met de inloggegevens op uw factuur. Via het contactformulier kunt u uw verzoek aan ons doorgeven. Wij nemen daarna contact met u op.
Ja, dat kan. Wij vragen u om in te loggen in Mijn Reprorecht met de inloggegevens op uw factuur. Via het contactformulier kunt u uw verzoek aan ons doorgeven. Wij nemen daarna contact met u op.
U hoeft geen vergoeding te betalen voor de jaren waarin uw organisatie niet actief was. Wij vragen u om in te loggen in Mijn Reprorecht met de inloggegevens op uw factuur. Via het contactformulier kunt u aangeven dat uw organisatie is gestopt. Graag ontvangen wij de volgende gegevens om dit voor u te verwerken:
- de datum per wanneer uw organisatie gestopt is;
- uw factuurnummer;
- uw relatienummer.
Als u inlogt op Mijn Reprorecht met de inloggegevens op uw factuur, kunt u in uw Factuuroverzicht een pdf-versie van de factuur downloaden.
Heeft u de factuur of de inloggegevens niet meer? Mail dan uw verzoek om een kopie factuur en de volgende gegevens naar
reprorecht@cedar.nl:
- uw factuurnummer;
- uw relatienummer;
- uw naam en telefoonnummer.
Wij vragen u om in te loggen in Mijn Reprorecht met de inloggegevens op uw factuur. Via het contactformulier kunt u de nieuwe adresgegevens aan ons doorgeven.
Wilt u een kopie van de factuur op het nieuwe adres? Laat dat dan ook aan ons weten en wij zorgen ervoor dat u deze ontvangt.
Mogelijk is (een deel van) de omschrijving op het dagafschrift weggevallen.
Wij vragen u om in te loggen in Mijn Reprorecht met de inloggegevens op uw factuur. Via het contactformulier kunt u aangeven dat uw betaling niet door ons is verwerkt. Graag ontvangen wij de volgende gegevens om uw betaling op te zoeken:
- het factuurnummer;
- het betaalde bedrag;
- het rekeningnummer waarop het bedrag is overgemaakt;
- de datum van de afschrijving van uw betaling.
Mogelijk heeft onze financiële administratie de betaling niet kunnen verwerken. Of uw betaling heeft onze herinnering gekruisd. Wij vragen u om in te loggen in Mijn Reprorecht met de inloggegevens op uw factuur. Via het contactformulier kunt u aangeven dat uw betaling niet door ons is verwerkt. Graag ontvangen wij de volgende gegevens om uw betaling op te zoeken:
- het factuurnummer;
- het betaalde bedrag;
- het rekeningnummer waarop het bedrag is overgemaakt;
- de datum van de afschrijving van uw betaling.
Tot en met 2023 ontving u een factuur op basis van de kopieervolumes die u ieder jaar doorgaf aan Stichting Leenrecht. Deze regeling zorgde voor extra administratieve last voor de bibliotheken. Bovendien was de regeling niet meer actueel: er werd alleen een vergoeding betaald voor papieren fotokopieën.
In 2024 is uw regeling vernieuwd. Deze regeling past Stichting Reprorecht al toe bij vrijwel alle andere organisaties. Het is een eerlijke en eenvoudige regeling waarbij u geen kopieervolume meer hoeft door te geven. De hoogte van de vergoeding wordt voortaan vastgesteld aan de hand van het aantal fte dat werkzaam is bij de bibliotheek (het aantal medewerkers omgerekend naar voltijdmedewerkers). Dit aantal fte omvat ook de vrijwilligers.
Bovendien is de regeling geactualiseerd, omdat in deze tijd vooral veel digitaal hergebruik plaatsvindt. Met de oude regeling was alleen het maken van papieren fotokopieën geregeld. Met de nieuwe regeling is ook het maken van digitale kopieën geregeld.
Voor eigen gebruik mogen er kopieën worden gemaakt van publicaties waarop auteursrecht rust. Bezoekers mogen dus voor eigen gebruik een kopie maken. Daarom hoeft uw organisatie voor deze kopieën geen vergoeding te betalen.