Stichting Reprorecht wil in de toekomst alle correspondentie digitaal versturen.



Als u toekomstige correspondentie, facturen, etc. digitaal wilt ontvangen, vul dan hier uw (facturatie)e-mailadres in.


Bezig met verzenden...
Sluiten

Stichting Reprorecht wil in de toekomst alle correspondentie digitaal versturen.

Als u toekomstige correspondentie, facturen, etc. digitaal wilt ontvangen, vul dan hier uw (facturatie)e-mailadres in.

Bezig met verzenden...
Sluiten

Stel een nieuw wachtwoord in voor uw account


Bezig met verzenden...
Sluiten

U heeft uw Verklaring Geen Gebruik succesvol bevestigd.



Binnen 3 weken ontvangt u van ons een creditfactuur. U kunt onderstaand uw e-mailadres voor digitale facturen opgeven. Als u geen e-mailadres opgeeft, verzenden wij de factuur naar het e-mailadres waarop u de Verklaring ontving.


Bezig met verzenden...
Sluiten
English

Veelgestelde vragen

  • De reprorechtregeling
    • Hoe zit het? Wettelijke aanwijzing en mandaatverleningen namens makers en uitgevers

      Stichting Reprorecht is door de Minister van Justitie aangewezen om de wettelijke fotokopieervergoeding (van papier naar papier) te innen en te verdelen. De makers en uitgevers hebben Stichting Reprorecht via een mandaatverlening aangewezen om namens hen de toestemming te verlenen voor het digitaal delen van informatie, als onderdeel van de reprorechtregeling. In de reprorechtregeling zijn de wettelijke vergoeding voor fotokopiëren en de licentievergoeding voor digitaal hergebruik samengebracht.

    • Reprorecht voor intern en incidenteel informatie delen voor uw werk

      De reprorechtregeling is er voor

      • intern gebruik, dus het delen van informatie tussen collega’s en medewerkers binnen uw organisatie;
      • incidenteel gebruik, dus af en toe een een artikel of een afbeelding, of een klein gedeelte van een boek;
      • gebruik voor de dagelijkse werkzaamheden in de organisatie.
    • Wat mag er wel en niet met de reprorechtregeling?

      WEL: intern delen, dus tussen medewerkers binnen de organisatie
      NIET: delen met klanten of andere relaties van buiten de organisatie

      WEL: een afbeelding of artikel op het intranet plaatsen waar alleen collega’s binnen de organisatie het kunnen zien
      NIET: een afbeelding of artikel op uw publieke website of sociale media van uw organisatie plaatsen

      WEL: een presentatie geven aan max. 100 externe relaties (personen van buiten de organisatie) met een artikel of afbeelding erin
      NIET: deze presentatie doormailen naar externe relaties

      WEL: een artikel per e-mail verspreiden aan enkele collega’s of enkele kopieën maken
      NIET: de informatie op onnodig grote schaal beschikbaar stellen, bijv. aan de hele organisatie mailen

      WEL: een hoofdstuk of max. vijf procent van een boek, of een artikel uit een tijdschrift of krant delen
      NIET: meerdere hoofdstukken of artikelen uit één publicatie delen

      WEL: informatie delen van verschillende websites en uit verschillende publicaties
      NIET: alles van dezelfde website of uit dezelfde krant of hetzelfde tijdschrift halen

      WEL: af en toe een artikel delen uit een tijdschrift waarop uw organisatie een abonnement heeft
      NIET: uw abonnementen vervangen door
      - één gescande en opgeslagen versie die met alle collega’s gedeeld wordt via e-mail of een gedeelde omgeving
      - een gekopieerde versie van het hele tijdschrift die rondgaat op de afdelingen.

    • Praktijkvoorbeelden over informatie delen met uw reprorechtregeling

      Een paar keer per jaar zie ik een interessant artikel op de website van onze krant. Dan mail ik het artikel aan een paar collega’s. Mag dat met deze regeling?
      Ja!

      Ik maak een screenshot van een krantenartikel en app dat aan drie collega’s. Mag dat met deze regeling?
      Ja!

      Ik zag een interessant artikel in een tijdschrift en maak een foto om het te bewaren voor mijn werk. Mag dat met deze regeling?
      Ja!

      Ik heb een presentatie gemaakt met daarin wat afbeeldingen gemaakt een professionele fotograaf, die ik vond op het internet. Ik laat de presentatie zien aan 30 klanten. Mag dat?
      Ja, dat mag. U mag de presentatie alleen niet nasturen naar de klanten.

      Ik maak een presentatie en gebruik daarin een foto van de website van een bedrijfsfotograaf en een korte tekst van de website van een bekende auteur over mijn vakgebied. Mag dat met deze regeling?
      Ja! De foto is gemaakt door een professioneel fotograaf en de tekst is geschreven door een professioneel auteur, dus dit gebruik valt onder de reprorechtregeling.

      Ik heb een vakantiefoto van social media gehaald en gebruik deze in een presentatie. De foto is niet van een professioneel fotograaf, gewoon van iemand die op een tropisch eiland was. Mag dat met deze regeling?
      Nee. Alleen afbeeldingen en teksten van uitgevers of professionele makers vallen onder de reprorechtregeling.

      Ik vond op de website van een bekend figuur uit onze branche een artikel waarin diegene een ingewikkeld proces goed beschrijft. Het artikel mail ik naar mijn directe collega’s. Mag dat met deze regeling?
      Nee. U deelt het artikel met onnodig veel collega’s. U kunt het artikel beter mailen aan de collega’s die er interesse voor hebben.

      Een van mijn collega’s leest wekelijks verschillende websites van kranten en tijdschriften. Hij kijkt wat interessant is voor de rest van het bedrijf en mailt ons daarvan kopieën. Mag dat met deze regeling?
      Nee. Uw regeling is er voor incidenteel gebruik, niet voor wekelijkse mails of een nieuwsbrief met gekopieerde artikelen.

      Als ik een interessant artikel vind, zet ik dat altijd op ons intranet, toegankelijk voor alle collega’s. Ook al zijn er maar één of twee collega’s die het lezen. Mag dat met deze regeling?
      Nee. U deelt het artikel met onnodig veel collega’s. U kunt het artikel beter mailen aan de collega’s die er interesse voor hebben.

      Ik zet een scan van een goede recensie over ons product op onze publieke website en social media. Mag dat met deze regeling?
      Nee, de regeling is er voor intern gebruik, dus informatie delen tussen medewerkers en collega’s binnen het bedrijf. De website en social media zijn voor iedereen toegankelijk. U moet toestemming vragen aan de uitgever om de recensie te delen op uw publieke website en social media.

      Wij delen nu één set inloggegevens voor de website van een krant of vakblad met meerdere collega’s. Mag dat met deze regeling?
      Nee. U moet uitgaan van de gebruiksvoorwaarden van uw abonnement om te weten hoeveel personen toegang hebben tot de content. Als u meer personen toegang wilt geven dan is toegestaan volgens uw abonnement, kan dat niet met de reprorechtregeling. De regeling mag een abonnement niet vervangen. U moet uw abonnement uitbreiden voor meer medewerkers. Neem hiervoor contact op met de uitgever.

      Wij hebben al abonnementen op online databases en voor de content achter de inlog van online kranten. Kan dit onze reprorechtregeling vervangen?
      Nee. De reprorechtregeling is er om af en toe informatie te delen uit allerlei online en offline bronnen, en omvat dus (ook) andere bronnen en ander gebruik dan de online databases en content achter de inlog van bijvoorbeeld kranten.

      Ik hoef dat artikel niet te scannen, want het staat op internet. Ik mail mijn collega’s gewoon een link. Mag dat met deze regeling?
      Ja! Het verspreiden van een link naar een legale bron, zoals de website van de desbetreffende uitgever, is toegestaan en gratis. Hiervoor betaalt u ook niet als u de reprorechtregeling heeft.

      Op mijn werk print ik regelmatig bladmuziek, songteksten, een recept of iets anders voor privégebruik. Mag dat met deze regeling?
      Nee. De reprorechtregeling is alleen voor bedrijfsmatig informatiegebruik, dus voor uw werk of het werk van collega’s.

      Ik vind een boeiend artikel in een vakblad. Ik maak een scan, die sla ik op en mail ik naar een paar collega’s. Mag dat met deze regeling?
      Ja!

      Een paar keer per jaar zet onze organisatie een scan van een artikel op ons intranet. Mag dat met deze regeling?
      Ja!

      Wij delen regelmatig meerdere artikelen uit hetzelfde tijdschrift. Mag dat met deze regeling?
      Nee. Bespreek de mogelijkheden met de uitgever van het tijdschrift.

      Wij slaan artikelen centraal op, met een handig zoeksysteem erbij. Mag dat met deze regeling?
      Nee. De reprorechtregeling is er voor informatie die af en toe gedeeld wordt voor de normale bedrijfsvoering, maar niet voor het aanleggen van een database met zoekfunctie. Veel uitgevers bieden dit soort diensten aan als abonnement.

      Wij hebben tien abonnementen op een vakblad. Daarvan kunnen we er een paar opzeggen. Omdat we de reprorechtregeling hebben kunnen we de relevante artikelen delen. Mag dat met deze regeling?
      Nee. De reprorechtregeling is niet bedoeld om de abonnementen te vervangen.

      Een interessant bericht in de krant over onze concurrent. Ik kopieer het voor mijn collega’s. Mag dat met deze regeling?
      Ja! U mag een kopie maken voor gebruik binnen uw organisatie. Dus wel voor uw collega’s, maar zonder toestemming van de uitgever niet voor klanten of andere relaties.

    • Handig lijstje: op welke manieren mag u informatie delen met de reprorechtregeling?

      Met de reprorechtregeling mag u incidenteel voor intern gebruik een klein gedeelte of enkele artikelen of afbeeldingen die zijn uitgegeven of gemaakt door een professioneel maker:

      1. E-mailen binnen de organisatie
      2. Opslaan op een drager van de organisatie, zoals een werklaptop of telefoon, bijv. een bestand, screenshot of foto
      3. Op intranet zetten voor uw collega’s
      4. Opnemen en vertonen in een presentatie aan collega’s
      5. Opnemen en vertonen in een presentatie aan externe relaties (maximaal 100 personen)
      6. Printen
      7. Scannen
      8. Fotokopiëren
    • Handig lijstje: welke bronnen vallen onder de reprorechtregeling?

      Met de Regeling Reprorecht Zakelijk mogen in uw organisatie tekst en afbeeldingen gedeeld worden uit

      1. Uitgegeven werken, op papier, digitaal of afkomstig van het internet
        • Kranten, website van een krant
        • Tijdschriften, vakbladen, website van een tijdschrift/vakblad, e-magazine
        • Boeken, e-books, pdf van een uitgave
      2. Losse teksten en afbeeldingen, van professionele makers, al dan niet afkomstig van het internet
    • Het werk van professionele makers valt onder de regeling: wie zijn dit?

      Professionele makers zijn personen die beroepsmatig teksten of afbeeldingen creëren. Voorbeelden van makers zijn tekstschrijvers, journalisten, fotografen, vormgevers, illustrators, beeldend kunstenaars en makers van bladmuziek of songteksten. Ook afbeeldingen van fotobureaus, ontwerpbureaus en architectenbureaus mogen gedeeld worden met de reprorechtregeling.

      Bent u professioneel maker en wilt u weten of u een reprorechtvergoeding kunt ontvangen voor het gebruik van uw werk? Meer informatie vindt u hier.

    • Wat valt niet onder deze regeling?

      De belangrijkste voorwaarde is: deel en verspreid niet meer dan redelijkerwijs nodig is binnen uw bedrijf of organisatie. De reprorechtregeling is er om af en toe een kort gedeelte of een artikel te delen, niet om de aankoop van boeken, tijdschriften, abonnementen op vakbladen of online databases, etc. te vervangen. Met de reprorechtregeling mag u geen wekelijkse nieuwsbrief met bijvoorbeeld nieuwsberichten en/of artikelen inrichten, en de regeling is ook niet bedoeld voor de vorming van een archief met (uitgebreide) zoekmogelijkheden.

      Wilt u meerdere artikelen uit dezelfde publicatie opslaan en delen? Of meerdere teksten of afbeeldingen van dezelfde website? Of deelt u regelmatig informatie uit dezelfde krant of een bepaald (vak)tijdschrift? Dan kunt u contact opnemen met de uitgever of de maker om hiervoor een aanvullende regeling te treffen.

    • Met wie mag informatie gedeeld worden onder de regeling?

      Iedere collega en medewerker binnen uw organisatie mag een scan, digitale kopie, fotokopie of print maken en ontvangen, of een bestand opslaan. Een presentatie met teksten en afbeeldingen die onder de reprorechtregeling vallen mag ook vertoond worden aan max. 100 personen van buiten de organisatie.

    • Wat gebeurt er als in mijn organisatie informatie gedeeld wordt zonder reprorechtregeling, of buiten de gebruiksvoorwaarden van de reprorechtregeling?

      Stichting Reprorecht mag per direct uw regeling stopzetten als in uw organisatie informatie wordt gedeeld buiten de grenzen van de regeling. Net als wanneer uw organisatie geen reprorechtregeling heeft en er wel informatie gedeeld wordt, bent u aansprakelijk voor claims van makers en uitgevers die schade lijden.

  • Uw reprorechtfactuur
    • Wilt u uw reprorechtfactuur digitaal ontvangen?

      Log in op de webportal met de inloggegevens op uw factuur. Op de pagina Mijn gegevens kunt u uw e-mailadres voor facturen opgeven. U ontvangt de factuur dan voortaan per e-mail als pdf en xml. In de webportal kunt u nu al een digitale versie van uw factuur downloaden in uw Factuuroverzicht.

    • Ik krijg een brief met een factuur, maar ik kopieer nooit. Niet digitaal en niet op papier. Wat nu?

      Voor kleine bedrijven tot 20 fte

      Als dit bij uw bedrijf het geval is vragen wij u om in te loggen en dan via de link 'toon andere mogelijkheden' te verklaren dat u nooit materiaal uit kranten, tijdschriften of boeken kopieert en dat u geen gebruik wilt maken van de licentie van Reprorecht.

      Voor bedrijven vanaf 20 fte

      Als dit bij uw bedrijf het geval is vragen wij u om in te loggen en dan via de link 'toon andere mogelijkheden' aan te geven dat u een registratieregeling wilt. Daarbij voert u een periode een kopieeradministratie. De registratieregeling stond vroeger bekend als de Veldkampregeling.

    • Mijn stichting of vereniging heeft een reprorechtfactuur ontvangen, wat nu?

      De informatie voor Ondernemers op deze website is ook voor verenigingen en stichtingen. Als medewerkers of vrijwilligers binnen uw stichting of vereniging digitale en papieren kopieën maken om intern te delen, heeft uw stichting of vereniging hiervoor een reprorechtregeling nodig. Deze verkrijgt u door de factuur voor de Regeling Reprorecht Bedrijfsleven te voldoen.

    • Ik ben ZZP'er en heb een reprorechtfactuur ontvangen, wat nu?

      Als er in uw bedrijf helemaal nooit (digitale) kopieën worden gemaakt uit (digitale) kranten, tijdschriften, boeken en websites van uitgevers, kunt u dit aangeven door in te loggen en via de link 'toon andere mogelijkheden' te verklaren dat u nooit materiaal uit kranten, tijdschriften of boeken kopieert en dat u geen gebruik wilt maken van de licentie van Reprorecht.

      Er is geen wettelijke vrijstelling voor ZZP’ers die voor intern gebruik wel (digitale) kopieën maken die onder de reprorechtregeling vallen, dus als er in het bedrijf van een ZZP’er wel dergelijke kopieën worden gemaakt, kan het bedrijf uiteraard een regeling treffen.

      Volgens onze afspraken met VNO-NCW en MKB-Nederland biedt Stichting Reprorecht bedrijven waar minder dan 3 fte werkzaam zijn niet op voorhand een regeling aan. Het hergebruik binnen deze bedrijven is veelal beperkt en het proactief aanbieden van de regeling levert dus in veel gevallen een onnodige administratieve belasting op voor heel kleine bedrijven. Wij doen onze best om het exacte aantal werkzame fte in een bedrijf te achterhalen voorafgaand aan onze aanschrijving, maar helaas komt het soms toch voor dat een ZZP'er een factuur ontvangt omdat het bedrijf in onze administratie met meer medewerkers geregistreerd is. Als het aantal fte voor uw bedrijf niet klopt, kunt u inloggen en het actuele aantal fte doorgeven bij Mijn gegevens onder 'Mijn reprorecht'.

    • Mijn bedrijf is gestopt. Moet ik toch betalen?

      Nee. Als u inlogt kunt u aangeven dat uw bedrijf niet langer actief is. Als dat nodig is crediteren wij (eventueel gedeeltelijk) de factuur.

    • Ik heb een opmerking over mijn factuur, wat nu?

      Denkt u dat er iets niet klopt, of is er iets veranderd in uw situatie? Wij helpen u graag. Log in met uw debiteurnummer en toegangscode (te vinden op uw factuur) om wijzigingen door te geven of een vraag te stellen. Grote bedrijven kunnen contact opnemen met hun relatiebeheerder.

  • Inloggen
    • Hoe moet ik inloggen?

      U logt in met uw relatienummer en wachtwoord in het paarse inlogblok op de Ondernemerspagina. Ook vindt u een grijs inlogblok aan de rechterkant van alle andere pagina's voor ondernemers.

      Indien u nog geen eigen wachtwoord heeft ingesteld gebruikt u de toegangscode op de factuur.

       

      X

    • Hoe kom ik aan mijn inloggegevens?

      Uw inloggegevens (uw relatienummer en toegangscode) staan op uw factuur.

      Eigen wachtwoord: u wordt via een pop-up gevraagd om een eigen wachtwoord in te stellen als u de eerste keer inlogt, of als u dit eerder nog niet heeft gedaan. Als u een eigen wachtwoord heeft ingesteld, gebruikt u voortaan dit wachtwoord om in te loggen. De toegangscode werkt niet meer als u een eigen wachtwoord heeft ingesteld.

      Bent u uw factuur kwijt? Vraag dan uw inloggegevens opnieuw aan via het contactformulier.

      Bent u uw wachtwoord vergeten? Klik dan op 'Wachtwoord vergeten?' onderaan het paarse inlogblok op de Ondernemerspagina en volg de instructies.

    • Mijn inloggegevens werken niet.

      Bent u uw wachtwoord vergeten? Klik dan op 'Wachtwoord vergeten?' onderaan het paarse inlogblok op de Ondernemerspagina en volg de instructies.

      Ontvangt u geen e-mail met tijdelijke inlogcode? Controleert u voor de zekerheid uw spam-map. Als u geen e-mail heeft ontvangen, neemt u dan telefonisch contact met ons op.