Veelgestelde vragen
-
Algemeen
-
Wilt u uw reprorechtfactuur digitaal ontvangen?
Stichting Reprorecht wil in de toekomst haar facturen en correspondentie digitaal versturen. Daarom kunt u nu uw emailadres voor digitale facturen opgeven als u inlogt op onze webportal. Daar kunt u nu al een digitale versie van uw factuur downloaden.
-
Wilt u uw reprorechtfactuur digitaal ontvangen?
-
Inloggen
-
Hoe moet ik inloggen?
U logt in met uw relatienummer en wachtwoord in het paarse inlogblok op de Ondernemerspagina. Ook vindt u een grijs inlogblok aan de rechterkant van alle andere pagina's voor ondernemers.
Indien u nog geen eigen wachtwoord heeft ingesteld gebruikt u de toegangscode op de factuur.
X
-
Hoe kom ik aan mijn inloggegevens?
Uw inloggegevens (uw relatienummer en toegangscode) staan op uw factuur.
Eigen wachtwoord: u wordt via een pop-up gevraagd om een eigen wachtwoord in te stellen als u de eerste keer inlogt, of als u dit eerder nog niet heeft gedaan. Als u een eigen wachtwoord heeft ingesteld, gebruikt u voortaan dit wachtwoord om in te loggen. De toegangscode werkt niet meer als u een eigen wachtwoord heeft ingesteld.
Bent u uw factuur kwijt? Vraag dan uw inloggegevens opnieuw aan via het contactformulier.
Bent u uw wachtwoord vergeten? Klik dan op 'Wachtwoord vergeten?' onderaan het paarse inlogblok op de Ondernemerspagina en volg de instructies.
-
Mijn inloggegevens werken niet.
Bent u uw wachtwoord vergeten? Klik dan op 'Wachtwoord vergeten?' onderaan het paarse inlogblok op de Ondernemerspagina en volg de instructies.
Ontvangt u geen e-mail met tijdelijke inlogcode? Controleert u voor de zekerheid uw spam-map. Als u geen e-mail heeft ontvangen, neemt u dan telefonisch contact met ons op.
-
Hoe moet ik inloggen?
-
Uw reprorechtfactuur
-
Ik krijg een brief met een factuur, maar ik kopieer nooit. Niet digitaal en niet op papier. Wat nu?
Voor kleine bedrijven tot 20 fte
Als dit bij uw bedrijf het geval is vragen wij u om in te loggen en dan via de link 'toon andere mogelijkheden' te verklaren dat u nooit materiaal uit kranten, tijdschriften of boeken kopieert en dat u geen gebruik wilt maken van de licentie van Reprorecht.
Voor bedrijven vanaf 20 fte
Als dit bij uw bedrijf het geval is vragen wij u om in te loggen en dan via de link 'toon andere mogelijkheden' aan te geven dat u een registratieregeling wilt. Daarbij voert u een periode een kopieeradministratie. De registratieregeling stond vroeger bekend als de Veldkampregeling.
-
Mijn stichting of vereniging heeft een reprorechtfactuur ontvangen, wat nu?
De informatie voor Ondernemers op deze website is ook voor verenigingen en stichtingen. Als medewerkers of vrijwilligers binnen uw stichting of vereniging digitale en papieren kopieën maken om intern te delen, heeft uw stichting of vereniging hiervoor een reprorechtregeling nodig. Deze verkrijgt u door de factuur voor de Regeling Reprorecht Bedrijfsleven te voldoen.
-
Ik ben ZZP'er en heb een reprorechtfactuur ontvangen, wat nu?
Als er in uw bedrijf helemaal nooit (digitale) kopieën worden gemaakt uit (digitale) kranten, tijdschriften, boeken en websites van uitgevers, kunt u dit aangeven door in te loggen en via de link 'toon andere mogelijkheden' te verklaren dat u nooit materiaal uit kranten, tijdschriften of boeken kopieert en dat u geen gebruik wilt maken van de licentie van Reprorecht.
Er is geen wettelijke vrijstelling voor ZZP’ers die voor intern gebruik wel (digitale) kopieën maken die onder de reprorechtregeling vallen, dus als er in het bedrijf van een ZZP’er wel dergelijke kopieën worden gemaakt, kan het bedrijf uiteraard een regeling treffen.
Volgens onze afspraken met VNO-NCW en MKB-Nederland biedt Stichting Reprorecht bedrijven waar minder dan 3 fte werkzaam zijn niet op voorhand een regeling aan. Het hergebruik binnen deze bedrijven is veelal beperkt en het proactief aanbieden van de regeling levert dus in veel gevallen een onnodige administratieve belasting op voor heel kleine bedrijven. Wij doen onze best om het exacte aantal werkzame fte in een bedrijf te achterhalen voorafgaand aan onze aanschrijving, maar helaas komt het soms toch voor dat een ZZP'er een factuur ontvangt omdat het bedrijf in onze administratie met meer medewerkers geregistreerd is. Als het aantal fte voor uw bedrijf niet klopt, kunt u inloggen en het actuele aantal fte doorgeven bij Mijn gegevens onder 'Mijn reprorecht'.
-
Mijn bedrijf is gestopt. Moet ik toch betalen?
Nee. Als u inlogt kunt u aangeven dat uw bedrijf niet langer actief is. Als dat nodig is crediteren wij (eventueel gedeeltelijk) de factuur.
-
Ik heb een opmerking over mijn factuur, wat nu?
Denkt u dat er iets niet klopt, of is er iets veranderd in uw situatie? Wij helpen u graag. Log in met uw debiteurnummer en toegangscode (te vinden op uw factuur) om wijzigingen door te geven of een vraag te stellen. Grote bedrijven kunnen contact opnemen met hun relatiebeheerder.
-
Ik krijg een brief met een factuur, maar ik kopieer nooit. Niet digitaal en niet op papier. Wat nu?